Lämmitystä hevosille

10 Dec

Siitä se ajatus sitten lähti… Nimittäin lämmitettävästä vesiastiasta. Näitähän myydään valmiina tehdastekoisina ja valmiina ei-niin-tehdastekoisina. Mutta mun mieheni sattuu olemaan koulutukseltaan elektroniikka-asentaja, joten siitä se ajatus sitten todellakin lähti…

Otetaan kaksi rakennuspaljua – isompi kooltaan 90 litraa, pienempi kooltaan 40 litraa (riittää kahdelle hevoselle talviselle tarha-ajalle eli kahdeksasta neljään, lumisena aikana).

IMG_0730  IMG_0761

Otetaan tarveaineiksi vielä kontaktiliimaa, alumiinifoliota, rakennusvaahtoa, polyuretaanilevyä, jesaria.

IMG_0732 IMG_0733

Ostetaan lämmitin = Tarkkarista istuimenlämmitin (säädettävä jopa!).

IMG_0744

Tästä kaikesta syntyy akkukäyttöinen lämmitettävä vesiastia.

Vaihe 1. Vuoraa isompi vesipalju alumiinifoliolla sisäpuolelta. Folion kannattaa olla paksumpaa sorttia, eli osta jotain mitä mainostetaan vahvana tai BBQ-foliona (itse en käyttänyt kuvassa näkyvää foliota juurikin siitä syystä että se oli liian ohutta). Folio toimii lämmöneristeenä tai pikemminkin hohkaa lämmittimen lämmön takaisin astiaa kohti eikä ulkoilmaan.

Kannattaa vuorata ensin pohja. Tein sen itse kahdesta folion palasesta. Muotoilin palaset painelemalla ensin, sen jälkeen laitoin pohjaan liiman ja laitoin muotoillun folion takaisin. Viimeistelin jesarilla (jotta reunukset on helpompi laitella paikoilleen).

IMG_0736  IMG_0738

Vuoraa sen jälkeen reunat. Nekin tein kahdesta palasesta. Muotoilin ensin, sen jälkeen laitoin liimaa reunoilla ja painelin muotoillun folion palasen takasin. Toistin toiselle palaselle. Viimeistelin reunukset jesarilla (jotta folio ei repeä irti seuravissa työvaiheissa). Viimeistelin myös liitoskohdat jesarilla.

IMG_0740 IMG_0742

Vaihe 2. Pura istuimenlämmitin, eli poista reunusnauhat ja istuinosuus. Varo ettet riko lämmitysvastuksia ja/tai virtajohtoa! Vuoraa sen jälkeen pienempi vesipalju istuimenlämmittimellä ulkopuolelta. Istuinlämmitintä kannattaa hieman muotoilla, jotta se ei ole turhan suuri (ylimääräiset osat pois) ja se on helpompi teipata paikoilleen. Teippaa istuimenlämmitin jesarilla, tee teipillä myös vedonpoisto eli työnnä virtajohtoa vähän istuimen sisään ja teippaa se kiinni sen jälkeen löysälle. Näin virtajohtoa ei vahingossa voi nykäistä irti lämmittimestä.

IMG_0745

Kun purat tupakansytyttimeen tulevat virtakaapelin osuuden, muista tarkistaa, kumpi johto on keskellä liitintä. Se on plussajohto.

IMG_0748 IMG_0750

Vaihe 3. Tee polyuretaanilevystä sopivan kokoinen pala isomman paljun pohjalle. Asenna palanen paikoilleen ohuella viivalla rakennusvaahtoa, täytä myös reunat tiiviiksi.

kuva1

Aseta pienempi palju isomman sisään ja täytä se jollakin painavalla, jotta se ei liiku. Leikkaa  polyuretaanilevystä viipaleita myös paljujen väliseen tilaan (noin 4 senttiset on hyvät). Kiinnitä viipaleet ohuilla rakennusvaahtoviivoilla paikoilleen.

Tee tässä vaiheessa reikä ulompaan paljuun virtajohtoa varten. Virtajohtoa ei voi jättää tulemaan paljun reunan yli, koska joku utelias voi hyvinkin pureksia sitä..

Täytä rakennusvaahdolla loput aukot reunoista. Ei kannata täyttää koko reunaa vaahdolla, koska vaahdon kovettuminen perustuu ilman vaikutukseen ja kun astia on tiivis, ei ilma pääse kuivattamaan vaahtoa (ja se kestäisi toisin sanoen ikuisuuden kuivua). Älä täytä reunoja liian ylös asti, jotta heposet ei innostu syömään uretaania tai vaahtoa.

kuva2

Vaihe 4. Tee virtajohtoon haeunleukakytkennät.

Vaihe 5. Lisää vesi, kytke akkuun ja anna hevosten nauttia lämpimästä vedestä. (Tai ainakin sulasta.)

Hevosten mielipiteet ja akun kesto yms. sitten seuraavissa postauksissa. 🙂

Advertisements

3 Responses to “Lämmitystä hevosille”

  1. Kristiina November 7, 2016 at 12:22 pm #

    Jos lämmittimen teho on 50 w, niin se kuluttaa 4,16 A tunnissa. Eli eipä taida akku kauaa kestää 🙂

    • TKa November 7, 2016 at 1:14 pm #

      Paljolti se akun kesto riippuu akun laadusta ja koosta. Tässä jo monta vuotta vanhassa postauksessa käytettiin säädettävää istuimenlämmitintä, eikä sitä käytetty oikeastaan kuin testausmielessä joskus täydellä teholla. Tästä pääset jatkopostauksen, jonka tein ensimmäisen talven jälkeen ja vertailin nimenomaan akkujen kestoa eri lämpötiloissa 🙂 http://wp.me/p3257s-5K

  2. TKa November 7, 2016 at 1:57 pm #

    Nojaa, eipä tuo lyhytlinkki toiminutkaan 😊 Tässä uusiksi https://ratsastaja.wordpress.com/2014/03/03/lammityspostaus-yhteenveto-talvesta-ja-toimivuudesta/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: