Estetuomariharjoittelut osa III

28 Feb

Lauantaiaamu valkeni Ypäjällä kylmänä ja harmaana.

🙂

Onneksi oli tarjolla hotellitasoinen aamiainen heikohkosti nukutun yön jälkeen. Toivottavasti tulevana yönä saa nukuttua edes vähän paremmin – tosin huomisen jälkeen voikin sitten nukkua vaikka koko maanantain! Aamuherätys oli 6.30 ja jo vähän ennen puoli kasia olin pelipaikalla valmiina päivän haasteisiin.

Ensimmäisenä aloitettiin radankävelyllä eli tarkastettiin että liputukset oli oikein, numerot oli oikein (ja kirjaimet), oksereiden takapuomeissa oli turvakannattimet ja lankuissa niihin sopivat kannattimet, sarjavälit oli sallituissa rajoissa eikä esteisiin oltu piilotettu optisia harhoja. Siis että rata oli oikein tehty ja turvallinen. Eipä siitä löytynyt sanottavaa, kuten ei muistakaan päivän radoista. Ratamestari vaikutti olevan todella ammattimainen ja oli suunnitellut kullekin luokalle tasoon sopivan radan. Alla yhden radan esimerkkipiirros – kaikki radat löytyvät myös Equipestä. (Muoks. Radat oli poistettu Equipestä, joten esimerkki on poistettu myös blogista. Tässä kuitenkin ottamani kuva WarmUp-luokkien valmiista radasta.)

valmisrata

Sen jälkeen olikin jo kiire tuomaritorniin valmistelemaan ekaa luokkaa. Luokka starttasi tasan klo 8.00 kuten oli ohjelmaan ilmoitettu. Päivän luokissa Opistohallissa ratsasti 384 ratsukkoa, Haimi-hallissa järjestettiin myös kaksi luokkaa näiden lisäksi. Meitä tuomariharjoittelijoita oli tänään yhteensä kolme. Nämä kaksi muuta lisäkseni olivat osaan luokista estyneitä – joko kisaavan hevosen tai perheenjäsenen vuoksi – ja osassa olivat sitten pois tornista autellakseen kisaajia tmv. Itse olin paikalla jokaisen luokan ajan ja jossain hommassa kiinni. Kävelin myös jokaisen radan ja tarkistin sen sekä avustin vähän radanrakennuksessakin. Puuhakas päivä siis.

Kun mietin etukäteen, että pääseeköhän sitä oikeisiin tuomarin töihin harjoitteluissa ollenkaan, niin kyllä pääsee! Me harjoittelijat saatiin ihan kehujakin, kun pystyttiin toimimaan kauheassa metelissä ja hälinässä ja luokat sujuivat ihan hienosti eteenpäin ilman häiriöitä vaikka niitä yritettiinkin aiheuttaa muiden toimihenkilöiden taholta.

Tänään käytössä oli ATU-ajanottolaite, joka piti käynnistää sellaisesta “laukaisunapista” ja pysäyttää jos tuli crash esteeseen. Yksi tuomariston jäsenistä siis vastasi vuorollaan tästä ajanottolaitteen käynnistyksestä (countdown) ja summerista. Varsinaisen ajanotonhan tuo ATU hoitelee itse eli niiden kennojen kautta. Kennot muuten suunnattiin ja ajanottolaitteet sijoitettiin paikoilleen radanrakennuksen aikana. Tuomari tarkistaa, että ajanottolaite toimii oikein radantarkistuksen yhteydessä (vihreä valo palaa ja punainen välähtää kun joku kävelee ohi). Oikea tuomari otti lisäksi aikaa varasekkarilla.

Toinen tuomariston jäsen vastasi estevirheistä eli este kerrallaan sanoi ääneen, tuliko virheitä vaiko ei. Tämä paikka kiersi samoin vuorotellen meillä harjoittelijoilla. Esimerkkinä: jos ykköseste oli nolla, sanoi tuomari vain että “1”. Toisena esimerkkinä: jos ykköesteelle tuli pudotus, sanoi tuomari “1 K” (equipeen kirjataan K tällöin ykkösesteen kohdalle). Ja vielä esimerkkinä: jos tuli kielto, sanoi tuomari “1 R” (equipeen kirjataan R tällöin ykkösesteen kohdalle).

Kolmas tuomariston jäsen vastasi käsipöytäkirjasta, samoin kiertävällä vuorolla harjoittelijoiden kesken (joitakin lyhyitä pätkiä tekivät oikeat tuomari). Kaikki suoritukset kirjattiin siis Equipen lisäksi käsipöytäkirjaan. Ajanotosta vastaava tuomari allekirjoitti tuloslistan ja tarkisti sen tuota käsipöytäkirjaa vasten. Siis että Equipen käyttäjä oli tehnyt kirjaukset oikein. Myös Equipen käyttäjä oli harjoittelija (Equipe/ATU-harjoittelija).

photocell1[Kuva lainattu IC Control Media & Sport AB:n nettisivuilta.]

Päivänä aikana tuli lähes kaikki erikoistilanteet eteen mitä kisoissa voi vaan tulla. Esteen crashays, sarjaesteellä ensimmäisen osan pudotus ja toisen osan kielto, satulasta suistuminen (ennen lähtölinjaa muuten, erikoistilanteen erikoistilanne!), luvaton radankävely, enkkuviltti päällä saapuminen ratsain radalle ja viltin putoaminen suorittavan ratsukon ratsastamalle tielle (lähes hypättävän esteen taakse), epäselvyydet rokotuksissa, ratsastus ratatoimihenkilöä päiten… Ainoa mitä tänään ei nähty, oli pikaisesti mietittynä kumoonratsastus.

Tänään oli luokkia 90 sentistä 130 senttiin asti. Pääsin allekirjoittamaan parin luokan tulospöytäkirjatkin, joten nyt on ensimmäisen kerran “nimi historiankirjoissa merkittynä”. Sen verran nopsasti tuli tilanteet eteen tuossa suorituksen aikana, että sääntökirjan perusteet on syytä olla hallussa. Esimerkkinä tuo sarjaesteen ekan osan pudotus ja tokan osan kielto. Ekalle osalle merkitään Equipeen pudotus, mutta tokalle osalle crash, jotta saadaan sarjan uudelleen rakennuksen penalti-aika merkittyä Equipeen. Että tällainen nippelitieto kiinnostuneille 😀 Tästä linkistä tuloksiin…

Mielenkiintoinen päivä oli kaiken kaikkiaan. Huomenna homma jatkuu luokilla 90 sentistä 140 senttiin. Lähtöjä on tiedossa tällä hetkellä 289 eli lähes sata vähemmän kuin tänään. Ehkä sitä pääseekin vähän aikaisemmin ajelemaan kotia kohti kuin vasta klo 20.00 (kotona siis joskus kymmenen aikaan). No, katsotaan miten päivä etenee. Ja nyt toivotaan tietysti että saan näistä harjoitteluista hyväksytyn merkinnän!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: