Ratamestariksi osa II, kurssipäivät

8 Feb

Ratamestarikurssi järjestettiin Santahaminan sotilasalueella ja toinen kurssin järjestäjstä olikin Upseeriratsastajat ry. Kouluttajana toimi Tomi Kaleva, joka on suunnitellut ratoja mm. Este-Jussiin, Päijänne Jumping Daysiin ja Finnderbyyn. Hänellä on kansainväliset oikeudet eli FEI ratamestari level 3 -oikeudet.

Kurssille oli ilmoittautunut 26 henkilöä. Väkeä kurssilla oli ympäri Suomen – estetuomareita, ratsastajia, seura-aktiiveja…Kaikki tekivät ratamestarikokeen ja osallistuivat harjoitusratojen tekemiseen. Yhtään valmiiksi ratamestaria ei osalllistunut kurssille, vaikka sekin olisi ollut mahdollista.

ratamestari7

Alueella jossa asun, on tällä hetkellä kolmella henkilöllä ratamestarioikeudet. Alueen rajauksena olen käyttänyt alle 75 km sädettä. Kurssilla oli vain yksi toinen osallistuja tältä samalta alueelta. Eli ei meitä edelleenkään ruuhkaksi asti ole tämän kurssin ja harjoittelujen jälkeen.

Lauantaipäivä alkoi klo 8.50 kokoontumisella sotilasalueen portilla Santahaminassa. Varsinainen koulutuspäivä alkoi klo 9.00 ja päättyi klo 17.00. Itselleni kun tuohon lisää pari tuntia kumpaankin suuntaan ajoaikaa (lauantaina oli vielä onnettomuuskin motarilla mikä hidasti kotimatkaa puolisen tuntia), päästiin kahteen noin 12 tunnin päivään *haukotus* Onneksi olin saanut kaverit hoitamaan Ceen sekä lauantaina että sunnuntaina. Kiitos typyille ❤

Ekana päivänä käytiin läpi nykyaikaisen esteradan rakentamisen perusteita ja estesääntöjä. Lisäksi tehtiin radansuunnittelu- ja piirtämisharjoituksia. Ennakkotehtävä (kuva edellisessä postauksessa) käytiin läpi ja siitä kommenttina lopun kolmen esteen linjasta oli että ei, ei tällaista. Keskimmäinen este pois linjasta kokonaan ja linjan viimeinen toiseen kulmaan. Lisäksi esteet seiniin kiinni – siitä tulee lisää tilaa radalle. Hyviä kommentteja ja aionkin piirtää radan uusiksi harjoituksen vuoksi.

Tämän piirsin kurssilla ensimmäisenä ratana eli sen jälkeen kun oli vähän opiskeltukin enkä piirtänyt vanhojen tottumusten mukaisesti (niin paljon). Edelleen esteet oli seinistä irti ja näyttivät väkisin menevän veen muotoiseen asetelmaan…

ratamestari12

Toisena piirtoharjoituksena oli iso kenttä. Voi pyhä jysäys miten vaikea! Tässä sutattu piirros kommenttien jälkeen. Isoille kentille piirtämistä pitää ehdottomasti harjoitella lisää!

ratamestari13

Sunnuntaipäivän koulutus alkoi klo 9.00 ja päättyi klo 10.30 alkaneeseen teoriakokeeseen. Teoriakokeessa oli kaksi osaa, varsinainen kirjallinen koe ja piirtokoe. Piirtämistehtävä oli tietenkin isohkolle kentälle (35 x 60 m)… Kokeessa piti piirtää samaan pohjaan kaksi luokkaa, toinen 367.1(A2/A2) poneille ja toinen A.2.0 kaikille. Ihan ok radat tuli mutta piirroksessa piti vielä huomioida kiintoestekin kentällä. En ollut kovin tyytyväinen omiin ratoihini, ne pitää piirtää harjoituksen vuoksi uudelleen. Mutta koe oli hyväksytty!

ratamestari9

Kokeen jälkeen suuntasimme Tuomarinkylän uuteen maneesiin tekemään käytännön radanrakentamisharjoituksen. Tälle oli varattu aikaa klo 14.00 – 17.00. Kukin toimi ratamestarina oman kotitehtäväksi jääneen ratansa osalta. Rata tehtiin pelkistä puomeista – yksi puomi pystyä esittämään ja kaksi okseria. Esteet numeroitiin ja sitten kukin ratamestari selosti sekä radan että uusinnan ja perusteli tekemiään valintoja. Ratoja myös korjautettiin, jos niissä oli jotain vikaa.

ratamestari6

Tässä oma ratani miten sen lauantai-iltana ekan kurssipäivän jälkeen piirsin. Paperi on vähän ruttuinen kun kuva on otettu radanrakennusharjoituksen jälkeen 🙂 Tähän rataan olin tyytyväinen. Selkeästi oppi oli mennyt perille. Harjoitus meni muutenkin hyvin, oma rakentajaporukka teki esteet itsenäisesti, mittasi paikoilleen ja sitten itselle jäi vaan tarkistaminen, ohjeistamisen jälkeen tietysti.

ratamestari10

Kouluttaja sanoi että rata sopisi erittäin hyvin aikaluokkaan, mikäli esteiden väleihin jätettäisiin vähän rakoja. Itse olin piirtänyt esteet nimenomaan kiinni toisiinsa, koska halusin siitä luokan arvostelun AM5 mukaisen. Eli hevosen pitää pystyä laukkaamaan sujuvassa laukassa laajoilla kaarteilla. Mutta pienillä muutoksilla toimisi myös toisenlaisessa arvostelussa. Muuten rata oli hyvä, eikä sitä tarvinnut lainkaan korjata!

Niinpä kurssin päätteeksi sain tällaisen käteeni 🙂

ratamestari11

Olin vielä ahkera sunnuntai-iltana ja hommasin itselleni harjoittelut kolmeen kilpailuun ja kolmelle eri ratamestarille. Tulen tekemään harjoittelut Teppo Hakalalle (A-ratamestari), Mika Koskelle (A-ratamestari) ja Johanna Mikkolalle (FEI ratamestari level 2). Harjoittelupaikkoina toimii Ratsastuskeskus Aino kaksissa kisoissa ja Riders Inn yksissä. Kirjoittelen harjoitteluista sitten kun ne ovat ohi – toivottavasti hyväksyttyinä!

Ps. Ratamestarikurssia voin suositella kaikille estevalmentajille, esteharjoituksia suunnitteleville (esim. ratsiopeille), vanhemmille (jotka joutuvat rakentamaan lapsilleen harjoitusratoja valmennusten välissä) ja tietysti ratamestarin oikeuksia havitteleville 🙂 Ja vielä, estetuomarin koulutuksesta on tosi tosi tosi paljon hyötyä ratojen rakentamiseen kun tietää miten niitä tuomitaan. Sitten kaikki vaan kursseille!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: