Ratamestariksi osa III, toka harjoittelu Riders Innissä

28 Feb

Toka harjoittelu alkoi itse asiassa jo perjantai-iltana kun suuntasin kohti Hyvinkäätä ja Riders Inniä. Lauantain ekan radan rakennus tehtiin nimittäin jo edellisenä iltana, mikä oli aika ihanaa. Lauantai-aamuna ei siis kello herättänyt kukonlaulun aikaan.

Riders Inn järjesti ensimmäiset kisansa viime vuoden keväällä. Olin itse asiassa niissä kisoissa estetuomariharjoittelijana mukana. Viime kesänä olin mukana myös Dressage Team Traversin järjestämissä kouluratsastuskisoissa mutta silloin lannankerääjän ylhäisessä roolissa 😉 Kisapaikka oli itselleni näin ollen tuttu, eikä paikkaa tarvinnut etsiskellä. Eikä olisi tarvinnut muutenkaan etsiä, teiden varsilla oli oikein hyvät kyltitykset perille asti.

Tätä harjoittelua varten olin jo saanut ostettua taittomitan, pitkä kelamittahan mulla on ollut jo varmaan vuoden hommattuna. Vasta kuudes kauppa toden sanoi eli taittomittoja saa Kärkkäiseltä, eipä juuri muualta. No ehkä jostain erikoiskaupasta mutta hintakin on varmasti sitten erilainen. Tai korjaan, Puuilossakin on myynnissä taittomittoja. Puisia, ohuita ja metrin mittaisia 😀

image

Radan rakentamisesta alkaa syntyä tämän kokoisisissa puitteissa jo käsitys. Ja vieraassa paikassa radan rakentamisesta, omat esteensähän kaikki muistavat. Kalustoluettelo olisi hyvä olla – tähän mennessä sitä ei ole missään paikassa ollut. Samoin sponsoriesteet olisi hyvä tietää etukäteen, jotta voi suunnitella niiden sijainnit.

Radan rakennus alkoi siis estevärityksen suunnittelulla. Montako puomia ja montako johdetta on mitäkin väriä ja millä raidoituksella. Saako niistä sarjan okserilla vai pelkkiä pystyjä. Uutena asiana tuli linjojen väritykset, jotka olisi kiva olla myös samansävyiset. Suunnittelun pohjana on aina täyteläisin luokka päivän aikana, tässä tapauksessa 130 cm luokka, jossa on eniten esteitä.

image

Kansliasta oli kerrottu perjantaina että kisaamaan on aamun luokkiin tulossa ratsastuskouluväkeä samalla ponilla/hevosella. Niinpä ratamestari teki päätöksen, ettei sarjaa laiteta ollenkaan helpoimpiin luokkiin. Muuten sarjaväliä olisi pitänyt siirtää koko ajan pidemmälle ja lyhyemmälle välille, jotta verkka-ajat saisi järjestettyä kaikille ratsastajille. Isot, värikkäät esteet  tuovat ihan riittävästi haastetta eikä siihen enää sarjaa tarvita.

Tässä kuva päivän ekasta radasta radan pinnasta katseltuna. Ykkönen on ihan kuvan vasemman reunan okseri, suoraan sisääntuloa kohti.

image

Lauantai-aamuna päästiin siis heti päivystämään radalle ja katsomaan miten homma sujuu. Hyvin sujui! Päivän aikana, luokkien väleissä, tehtiin muutoksia lähinnä täytteisiin ja estekorkeuksiin/-pituuksiin. Enimmäisaikaa ei muutettu kertaakaan. Viimeiseen luokkaan tuli yksi sarja lisää, joten sitä varten muutettiin yksi kahden yksittäisesteen linja sarjaksi ja yksittäisesteeksi.

Muuten luokat kuluivat enimmäkseen sarjaetäisyyksiä muuttaessa. Ihan pari-kolme esteen korjausta tehtiin ja ne oli tietenkin aina oksereita. Pari kertaa heppa stoppasi ja tönäisi esteen nurin ja yhden kerran hevonen tuli okserista läpi. Lähes kaikki satulasta suistumiset tapahtuivat esteiden välissä eli niiden takia ei tarvinnut esteitä korjailla. Kaikki paitsi yksi, jossa tyttö tipahti kiellon takia okserin sisälle, mutta hän tuli varo-varo-vasti sieltä pois, ohjat toisessa kädessä ja okseri pysyi täysin ehjänä 🙂

Välillä ehti syödä toimihenkilöille tarjottuja maistuvia välipaloja ja ruokia. Riders Innissä toimihenkilöistä pidetään todella hyvää huolta ja kiitoksia sai kuulla kilpailunjärjestäjiltä moneen kertaan. Ratahenkilökuntaa olikin tullut ihan toisilta talleilta asti ja ymmärrän kyllä. Onhan se kiva osallistua kun tunnelma on niin mukava.

image

Ratamestari oli suunnitellut radat erittäin hyvin (38 vuoden suunnittelukokemuksella, kuten myöhemmin kuulin). Vaikka niihin tehtiin muutoksia, ei esteiden paikkaa tarvinnut muutella. Tämä nopeutti päivän kulkua todella paljon. Samoin päivän pj-tuomari piti huolen nopeasta etenemisestä eikä odotellut pilliin vihellyksiä turhaan. Näiden ansiosta luokat nopeutuivat niin paljon, että tuomaristo teki kilpailun johdon kanssa yhteisen päätöksen aikaistaa aikataulua. Ratamestari oli avustamassa tässä kertoen kunkin radan muutoksiin kuluvan ajan.

Kaikki päivän loput kilpailijat saatiin soiteltua kiinni (tämän vuoksi ilmoihin tarvitaan puhelinnumerot!) ja heillekin kilpailuaikataulun aikaistaminen sopi oikein hyvin. Viimeinen luokka alkoi siis klo 20.35 kun alkuperäisen aikataulun mukaan se olisi alkanut klo 21.45. Tästä olisi vieläkin voitu kiristää aikataulua, mutta luokan alkamisajankohta oli sovitettu siihen, mihin kilpailijat ehtivät helposti tulla paikalle ja verrytellä hevosensa.

Päivän aikana starttasi 243 ratsukkoa. Kilpailujen tulokset ja ratapiirrokset löytyvät Equipestä. Huomaa, että eilisen aamun 1-tason luokat löytyvät Seurakisojen alta eivät yllä olevasta linkistä. Toinen kisapäivä starttaa tänään klo 10, joten ehdit vielä mennä paikan päälle nautiskelemaan kisafiiliksistä!

Kuvassa sunnuntai-aamun eka rata, joka rakennettiin vielä lauantain kisapäivän päätteeksi. Harjoittelusta tuli hyväksytty ja ratamestari oli tyytyväinen harjoitteluuni. Itsekin olin tyytyväinen, sillä en mokannut tällä kertaa kertaakaan 😀 Onnistumisia tuli mukavasti ja olin oikein tyytyväinen itsekin harjoittelupäivän antiin. Seuraava ja viimeinen harjoittelu olisi ensi lauantaina Ainossa, mikäli suunnitelmat pitävät paikkansa. Siitä sitten myöhemmin lisää!

image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: