Ratamestariksi osa III, vika harjoittelu Ainossa

5 Mar

Niin se aika rientää, että tuli aika viimeiselle harjoittelupäivälle. Jippii! Aivan supernopeasti sainkin hoidettua tämän C-ratamestarin lisenssin anomismahdollisuuden, sillä kurssin kävin 6.-7.2. ja nyt 5.3. on jo kaikki harjoittelut tehtynä. Nyt on aikaa harjoitella ratojen piirtämistä seuran omiin kisoihin, jotka pidetään huhtikuun lopussa.

Harjoittelin kolmannen ratamestarin apulaisena tänään Ainossa. Kaikki ratamestarit olivat jonkin verran erilaisia toimintatavoiltaan, vaikkakin perusasiat tehtiin samalla tavalla (kuten merkkauspuomit). Eroja oli väritysten huomioinnissa, välien mittauksissa, esteiden paikkojen vaihtamisessa, vetosuuntien huomioimisessa, enimmäisaikojen säätämisessä jne.

Viimeisessä harjoittelussa en osallistunut ensimmäisen radan rakennukseen, koska se tehtiin edellisenä iltana. Olisi tullut ajeltua kolme tuntia autolla ja rakennettu rataa alle tunti, niin se ei tuntunut järkevältä idealta…

Lähes kaikissa luokissa oli pieniä poneja ja isoja poneja ja jopa pieniä poneja luokan lopussa. Kisan kulku oli siis pitkälti – arvasitte oikein – sarjavälien muuttamista. Pari esteen uudelleen rakentamista ja viimeistä luokkaa lukuunottamatta (jossa oli 3 osallistujaa) kaikkiin luokkiin pienten muutosten tekemistä.

Pimun Vilskeestä ehdin ottaa ihan yhden videonpätkänkin (totta kai suokista<3) – eli ehti siinä vähän esteratsastustakin katsella. Ratsukko sijoittui metrin luokassa tuplanollalla 🙂

Lounaallekin ehdin, tällä kertaa taisin syödä ihan vartin verran 😀 Mutta lounas oli kyllä sitäkin herkullisempi!

image

Harjoittelujen jälkeen otin vielä kaikilta ratamestareilta vertailuun ratapiirroksen 120 cm luokasta A.2.0-arvostelulla. Ratamestarilla 3 se ei ole täysin vertailukelpoinen muiden kanssa, koska kaksi ensimmäistä ovat 3-tason luokkia ja viimeinen on 2-tason luokka.

Ratamestari 1: 10 estettä, radan pituus 430 m, nopeus 350 m/min. Ykköseste poispäin vetosuunnasta, toinen sarja vetosuuntaan ja toinen poispäin, viimeinen este lähellä ja kohti ulosmenoa. Ei juurikaan mahdollisuuksia oikoa teitä.

Ratamestari 2: 9 estettä, radan pituus 430 m, nopeus 350 m/min. Ykköeste vetosuuntaan, sarja poispäin vetosuunnasta, viimeinen este kohti ulosmenoa. Pari mahdollisuutta oikoa teissä.

Ratamestari 3: 9 estettä, radan pituus 420 m, nopeus 350 m/min. Ykköseste vetosuuntaan, sarja poispäin vetosuunnasta, viimeinen este poispäin ulosmenosta. Ei juurikaan mahdollisuuksia oikoa teitä.

Eroja siis radoissa on! Oli hyvä käydä harjoittelijana kolmella näin erilaisella ratamestarilla. Näin sain itse paljon enemmän oppia. Tähän loppuun sopii tosi hyvin päivän viimeisen luokan (ja viimeisen harjoittelun ) voittajan kuva 😀

image

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: