Uuden ratamestarin ekat radat

11 May

Pääsin piirtämään ekat esteradat vappuaaton kisoihin. Yritin muistella mitä kaikkia neuvoja sain koulutuksessa ja harjoitteluissa ja soveltaa sitten niitä niin hyvin kun mahdollista.

Päätin jo heti alkuun, että esteiden paikkoja ei tulla muuttamaan, sillä lähtöjä kisoissa tulisi olemaan niin vähän (lopulta 35 lähtöä viidessä luokassa). Meillä oli käytössä mahtava lanauskalusto, joten kentän huoltokin oli hyvässä hoidossa, eikä senkään vuoksi esteiden paikkojen muutokset olleet tarpeen.

Piirtämään lähdin täyteläisimmästä luokasta kuten harjoittelussa sain neuvon. Tein eri radan joltakin osin jokaiseen luokkaan, mutta pidin hyppysuunnat samana. Hyppysuunnat halusin pitää samoina, koska meidän johteissa/tolpissa liput pitää teipata kiinni. En halunnut että niitä aletaan irrotella ja teippailla uudelleen (ihan jo aikataulusyistä). Esteet myös hypättiin aina vaan yhteen suuntaan.

Kaksi ekaa luokkaa olivat arvostelulta A.2.0 ja niihin laitoin 8 estettä kumpaankin. Näissä luokissa ei ollut lainkaan erikoisesteitä, ainoastaan puomiesteitä. Kolme okseria ja loput pystyjä – kaikki okserit nousuoksereita ja alle maksimikorkeuden (luokat 50 cm ja 60 cm korkeudella), kaikki pystyt maksimikorkeudessa.

Tässä ratapiirros luokasta 50 cm.

rata1

Ja tässä ratapiirros luokasta 60 cm.

rata2

Cee meni luokan 60 cm ja tässä ratavideo. Ensin tulee verkkahyppy ja sen jälkeen lähtee rata. Ceellä on vielä tekemistä laukanvaihtojen (turhien ja oikeiden) kanssa joten sen vuoksi rata ei ole täysin sujuva. Cee ei edelleenkään kisaa voitoista tai sijoituksista vaan radat mennään koulutusmielessä. Kiitos lainakuskille!

Tämä videolla nähty rata toimi siis toisena pohjaratana kisoissa. Toinen vaihtorata näkyy alempaa löytyvällä videolla.

Kolme viimeistä luokkaa olivat arvostelulla 367.1 ja niihin sijoitin sitten jo kahden askeleen sarjan. 70 cm luokkaan tuli lisäyksenä helpotettu muuri, 80 cm lisättiin vesimatto ja 90 cm lisättiin hattivatti-levy koivuesteeseen. Pienimmässä luokassa mentiin edelleen nousuoksereilla, mutta isommissa luokissa laitettiin sitten jo tasaoksereita ja maksimikorkeuteen asti. Ensimmäisessä vaiheessa esteitä oli 8 ja toisessa vaiheessa 5.

Tässä 70 cm luokan ratapiirros.

rata3Luokan 80 cm ratapiirros alla.

rata4

Ja viimeisen luokan ratapiirros (90 cm).

rata5

Cee hyppäsi toisena luokkana 70 cm luokan. Tässä siitäkin radasta video, vähän klipattuna. Toisessa vaiheessa tuli jo väsy, ei riitä hepan voimat vielä kahden luokan hyppäämiseen kuin A.2.0 -arvostelulla. Mutta lainakuski hoiti hommat rauhassa ja ja maltilla.

Piirtämiini ratoihin olin pääsääntöisesti tyytyväinen. Yllättäen kahden askeleen sarja osoittautui vaikeammaksi kuin olin ajatellut. Parilla ratsukolla oli vaikeuksia venyä väliin, vaikka se oli ihan ohjeiden mukainen. En tiedä olivatko ratsastajat ylipäätään radankävelyssä mitanneet välin vai mistä oli kyse.

Mikään estetyyppi tai linja ei osoittautunut liian vaikeaksi, vesimatto tietysti aiheutti päänvaivaa osalle. Jokaisessa esteessä oli johteet, vähintään kukka-asetelmat. Nämä olivat vaikeita ohittaa joillekin ratsukoille, selvästi niitä pitää heidän harjoitella lisää. Itselleni muistiin seuraavaa kertaa varten pitää laittaa enimmäisajat. Suunnitellut enimmäisajat eivät pitäneet paikkaansa. Radan pituuden, tempon ja aikojen laskemista/suunnittelua pitää siis harjoitella lisää.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: