Testissä Back on Track eQ3 -ratsastuskypärä

7 Jun

Sanotaanko niin, että olen kypäriä valitettavasti tullut käytännössä testanneeksi enemmän kuin ehkä olisi aivojen hyvinvoinnin kannalta hyväksi 🙂 Kerran on mennyt kylkiluut, toisen kerran on tullut aivotärähdys, yhdellä kerralla revähti pitkä selkälihas kavereineen niin että koko toinen puolikas kropasta oli aivan mustana, eräällä muuriesteellä tulin alas selästä (yhdellä ratsastuskerralla, huom!) varmaankin kymmenen kertaa… Tähän mennessä on siis jo tullut muodostettua aika kattava käsitys hyvästä kypärästä.

BoTpotta1

Sain testattavakseni Back on Track -uutuuskypärän eQ3. Kypärästä tekee turvallisuuden puolesta erinomaisen samanlainen systeemi, mikä on tuttu itselleni jo moottoripyöräilystä. Tekniikka on nimeltään MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) ja sitä on tutkittu jo vuodesta 1996. Idea lyhykäisyydessään on, että kun törmäys kiinteään esteeseen tapahtuu, kypärän keltainen kuoriosa pyrkii toimimaan samalla tavoin kuin aivoissamme aivo-selkäydinneste suojelee törmäyksessä aivojamme kallon sisällä, eli “kelluttaa” liikkeen mukaisesti ja antaa muutaman millimetrin tilan liikkeelle.

What the MIPS liner is, is a “slippery” plastic insert between the helmets’ comfort liner and EPS liner. With certain degrees of freedom in all directions, the liner allows the helmet to rotate when an impact occurs. These few millimeters of movement may not seem like much on paper, however in the laboratory, the use of MIPS has proven to have significant less brain trauma in a crash. Fox even claims there is a 20-35% decrease in force trauma due to the system in their new helmets. (motorcycle-superstore.com)

BoTpotta2

Testaamani BoT-kypärän edeltäjä eQ2 voitti mm. Ruotsin Folksamin törmäystestin. Testissä oli nimenomaan testattu jo tämän juuri voimaan tulleen väliaikaisen standardin vaatimaa sivuttaista iskua päähän. Eli BoT-kypärästä jo se edellinenkin versio olisi toiminut tämän standardin vaatimusten mukaan parhaiten mutta nyt siitä on vieläkin parempi vaihtoehto tarjolla. Edelliseen versioon verrattuna kypärän istuvuutta on parannettu mutta myös ilmanvaihtoa on saatu lisättyä. Kypärän sisäosa on pestävää coolmax-materiaalia, joten kypärä on miellyttävä päässä kuumallakin säällä.

Kypärä ei ole säädettävä, eikä kypärää ole tarkoitus hankkia “kasvuvaralla”. Osta siis oikean kokoinen kypärä. Oma havaintoni on että tästä BoT-kypärästä kannattaa ottaa “se isoin koko” jos olet käyttänyt säädettävää kypärää (mahdollisesti yhden koon isompi). Mutta parasta tietysti on aina päästä kokeilemaan kypärää ihan oikeasti omaan päähänsä ennen ostopäätöstä.

Toinen huomio kypärästä on, että leukahihna on TODELLA pitkä. Jouduin laittamaan sen kolminkerroin että sain sen nätisti pehmukkeen alle sijoitettua. Nykyään tuntuu olevan muotia pitää kypäränhihnaa löysällä, joten varmaan sen vuoksi hihnasta on niin pitkä tehtykin. Itselleni tärkeintä on kuitenkin että kypärä pysyy päässä!

BoTpotta3

Ensi tuntuma kypärästä on hyvin samanlainen kuin moottoripyöräkypärissä. Tuntuma on samantyyppinen erityisesti pään yläosassa eli hyvin suojatun oloinen. Sen sijaan niskaosassa olen tottunut säädettävien ratsastuskypärien kiristysnappulaan, jolla olen vetänyt kypärän niin kireälle että soi 🙂 Tässähän sitä kiristysnappulaa ei ole. Testasin vetää kypärän pois päästä (normielämässähän sitä ei kukaan päästä pois vedä, mutta testasin silti) eikä sitä vetämällä pois saa, jollei sitten juurikin tuo leukahihna ole liian löysä (ja kypärä pyörähdä etukautta pois).

Silmälasit saa kypärän kanssa laitettua tosi hyvin – sama koskenee aurinkolaseja. Kypärä menee korvien yläpuolelta, joten sangat sujahtavat paikoilleen varsin helposti, jos laseja pitää vaikkapa vesisateessa kuivailla. Kypärän kanssa sopii erinomaisesti Back on Trackin verkollinen otsapanta. Jos aiot hankkia erillisen kypärän talvea varten, sovita kypärä jo heti tämän otsapannan kanssa, jotta se varmasti mahtuu kypärän alle.

Back on Track eQ3 -ratsastuskypärä on tietysti uuden VG1-standardin mukainen. Mikäli etsit uuden standardin mukaista kypärää (kisaamisessa ensi vuoden alusta lähtien pakollinen!) tässä on hyvä vaihtoehto. Hinta on erittäin kuluttajaystävällinen – alle 200 euroa. Kouluratsastaja halunnee mikrokuitu-version, jossa on koristeena hieman bling-blingiä ja ei-niin-vakavasti-otettava-kouluratsastaja tai jopa vakavasti-otettava-esteratsastaja halunnee hillitymmän, mattapintaisen version. (Kypärä ei vielä ole saatavilla mutta ratsastustarvikeliikkeiden verkkokaupoissa voit jo tutustua hinnoitteluun ja ominaisuuksiin.)

Tässä kuvassa ei-niin-vakavasti-otettava-kouluratsastaja.

BoTpotta4

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: