Mitsubishi L200 vetoautona

30 May

Kuten vakilukijat ehkä muistavat, Ceelle tuli Ifor Williams HB511 -hevostraileri tässä jokin aika sitten. Koska itse traileri on jo aika painava itsessään saatikka täysin lastattuna, oli edessä vetoauton vaihto vähän tehokkaampaan malliin.

Uudeksi vetoautoksi valikoitui Mitsubishi L200 lava-auto. Mitsuja meillä on ollut useampia, aiemmin jo toinen L200, Outlander ja Ratsastajan kauppakassina palvelee vihreä SpaceStar. Niistä on meillä siis ollut hyviä kokemuksia ja autojen ajettavuus on itselle sopiva.

Ifor täysin kuormattuna painaa 2 700 kg ja Mitsulla saa vetää 3 100 kg. Vielä jää siis varaakin massojen suhteen. Ja tämä on hyvä asia ylipäätään, sillä koskaan ei turvallisuussyistä pitäisi vetää ihan sallitulla maksimirajalla. Yleensä massoissa ei kuitenkaan huomata ottaa huomioon traileriin lastattua muuta kuormaa kuten esim. satuloita tai muita varusteita.

Mitsuun valittiin ohjaamo ilman takapenkkejä (Club Cab). Tällöin lava on pidempi kuin jos olisi pitkä ohjaamo takapenkein. Lavalle asennutettiin lavakate, jossa on aukeavat luukut joka sivulle (siis taakse + kummallekin sivulle). Lisäksi katteen sisällä on valo, jotta tavaroita näkee ottaa sieltä esille.

Trailerihan on ilman satulakaappia, kaikki sisätila on varattu hevosille – näin niillä on mukavaa matkustaa. Hevosen ja ratsastajan tarvikkeet sijoitetaan näin ollen lavalle katteen alle ja autoon penkkien taakse. Satula sijoitetaan lavalle, sitä tarkoitusta varten on hankittu muovinen askeljakkara. Jakkaran päällä satula matkustaa oikeassa asennossa ja ilman kolhuja (koulusatulankaan siivet ei ota kiinni lavaan). Kisapaikalla muovinen jakkara toimii selkään nousun apuna.

Ratsastajan tavarat sijoitetaan autoon. Ovet aukeavat kätevästi vastakkain, jolloin tavarat saa lastattua ilman penkkien siirtelyä. Hevosen tavarat sijoitetaan lavalle katteen alle. Tavaroita voi sijoitella niin että ne on helppo ottaa luukkujen kautta esille. Lava-autossa on myös se hyvä puoli että saat omat heinät ja kuivikkeet mukaan, jos tarve on. Eikä niitä tarvitse sijoittaa sisätiloihin roskaamaan.

Aiemmin meillä oli vetoautossa irrotettava vetokoukku. Turvallisuuden (ja vedettävän massankin) vuoksi päätettiin uuteen autoon asennuttaa kiinteä koukku. Koukussa on vetopäätä varten kaksi eri korkeutta, alunperin auton jousituksen huomioimiseksi. Tämä ominaisuus on erityisesti hyödyllinen jos vetoautossa on suuri kantavuus (perä on yleensä tyhjänä aika korkealla). Tällöin traileri ei jää takakenoon kun sen kiinnittää autoon.

Entäpä sitten ne veto-ominaisuudet?

Mitä enemmän kuormaa, sitä paremmaksi L200 muuttuu ajettavuudeltaan. Jo pelkkä tyhjä kärry perässä tuo mukanaan vakaamman kytkintuntuman ja vaihteiden vaihtamiseen sujuvuutta. Meillä on 6-vaihteinen manuaaliversio.

Mitsussa on peräkärryn vakautusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on tuoda ajoon lisää vakautta. Jos ajoneuvo alkaa heilua, järjestelmä hallitsee automaattisesti moottorin tehoa ja kaikkiin pyöriin kohdistettavaa jarruvoimaa vakauttaakseen ajoneuvon ja perävaunun. Tämä on ihan ehdoton turvaominaisuus vetoautossa. Kahdella hevosella vetotuntuma on todella hyvä ja tasainen. Alamäissä traileri hieman “tuuppaa” autoa, jos kormaa ei ole autossa normaalia enempää. Silloin voi hieman painaa jarrua, jolloin yhdistelmä etenee jälleen vakaasti.

Toinen superhyvä ominaisuus on mäkilähtöavustin. Varsinkin kun on traileri perässä, ei yhtään halua luisua alaspäin ylämäessä, takana odottavan auton nokkaan. Ja tämä mäkilähtöavustin todella toimii! Huomattava tosin on, että mäen pitää olla ihan mäen kokoinen jotta avustin alkaa toimia, lähes tasaisella sitä on turha kokeilla 😉

L200 on yllättävän ketterä kääntymään vaikka perässä on pitkä traileri. Auton kääntösäde on vain 5,9 metriä ja se on vähän se! Kisapaikoilla on aina pulaa trailerien parkkitilasta ja tällä autolla se ei ole ongelma. Tähän mennessä ei ole tullut eteen tilaa jossa ei tällä yhdistelmällä ympäri pääsisi.

Peruutuskamera on traileria kytkettäessä ihan ehdoton varuste. Pystyn kytkemään trailerin täysin ilman kenenkään apua. Auto on myös tasainen peruuttaa ja peilit ovat isot. Meillä on auton peilien lisäksi vielä toiset peilit, joiden avulla näkee trailerin yläkulmat paremmin. Traileriin on asennettu myös oma sisätila-/peruutuskamera, josta kirjoittelen myöhemmin erikseen.

Autoon asensimme myös sammuttimen, se on ihan ehdoton turvavaruste. Ensiapulaukku näkyy sisätila-kuvassa. Laukku kiinnittyy velcroilla penkkien takana olevaan tilaan joten se pysyy aina omalla paikallaan. Rengaspaineet muuten kannattaa tarkistaa sekä vetoautosta että trailerista kuorman mukaan. Oikeat paineet lisäävät turvallisuutta ihan huomattavasti.

Autossa on tietysti myös ABS-jarrut, turvatyynyt, törmäyssuojat, ajonvakautusjärjestelmä ja mitä niitä nyt nykyaikaisissa autoissa on. Linkistä pääset lukemaan lisää L200:n ominaisuuksista. Omien kokemuksieni perusteella voin vain suositella tätä autoa vetojuhdaksi. Ja vielä muistutuksena, tämän yhdistelmän ajaminen vaatii pikku een.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: