Ratsastajan kehonhuolto

11 Feb

Viime vuonna kyselin blogin lukijoilta mistä aiheista haluaisitte lukea enemmän. Yksi näistä toiveista koski ratsastajan kehonhuoltoa ja toivojana oli Eeva.

Aina voisi tehdä enemmän oman kuntonsa ja liikkuvuutensa eteen, mutta jossain tulee aikaraja vastaan. Hevosihmiset kun vielä haluavat viettää aikansa mieluiten hevosten kanssa eivätkä jumppasalilla, niin “oma aika” jää helposti vähiin. Kun Ceelle tuli vuokraaja mukaan kuvioihin, sain yhden ”vapaaillan”, jolloin käyn joogassa (Vinyasa Flow Yoga, FitStation). Jooga auttaa avaamaan kehoa, joten jäykistävän ratsastuksen oheislajiksi se on erinomainen.

Itse tykkään tehdä keppijumppaa – tämän esimerkin jumpan voi tehdä kotona tai vaikkapa töissä taukojumppana. Ennen tai jälkeen jumpan voi tehdä kävely- tai hiihtolenkin ja päivän pikkujumppa on tehtynä!

Liike 1. Tavoitellaan tähtiä.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on molemmissa käsissä leuan tasolla etupuolella. Tästä punnerretaan keppi ylös suorille käsille ja siitä alas niskan taakse. Tästä takaisin ylös ja eteen jne. Tässä liikkeessä idea ei ole tehdä toistot mahdollisimman nopeasti vaan ajatuksen kanssa ja loppuun saakka (ääripisteeseen asti). Toistoja 20 kertaa.

Liike 2. Hyvää huomenta!

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on niskan takana hartioilla. Selkä pysyy suorana koko liikkeen ajan, polvissa voi olla hieman joustoa. Tästä kumarrutaan eteenpäin niin että takareisissä tuntuu venytys, ei kuitenkaan yli 90 asteen. Tämäkin liike suoritetaan rauhallisessa temmossa, venytys saa tuntua jonkin aikaa. Suoristetaan takaisin alkuasentoon ja toistetaan 20 kertaa.

Liike 3. Vain taivas on rajana.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on suorille käsille ojennettuna pään yläpuolelle leveällä otteella. Tästä ojennetaan toinen jalka suoraksi taakse, kurottaen samalla käsillä ylöspäin. Venytetään siis koko kroppaa auki. Palautetaan venytyksen jälkeen jalka alas ja vaihdetaan venytys toiselle jalalle. Toistetaan 20 kertaa (kummallekin jalalle).

Liike 4. Katso, hevosia!

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on niskan takana hartioilla. Ylävartaloa kierretään rauhallisessa temmossa kumpaankin suuntaan vuorotellen. Toistoja 20.

Liike 5. Kukkuu, kuka siellä.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on niskan takana hartioilla. Tästä lähdetään taivuttamaan ylävartaloa vuorotellen kummallekin sivulle. Jälleen tehdään toistot rauhallisessa temmossa ja huolehtien siitä että taivutaan suoraan sivulle, eikä vartalo kallistu eteenpäin. Toistetaan 20 kertaa.

Liike 6. Maailman ympäri.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on niskan takana leveällä otteella. Tästä tehdään niin isoa kahdeksikkoa puolelta toiselle kuin mahdollista. Vaihda suuntaa tehtyäsi toistot toiseen suuntaan. Toistoja 20 molempiin suuntiin.

Liike 7. Istutaan mättäälle.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on niskan takana leveällä otteella. Tästä laskeudutaan alaspäin kyykkyyn, paino kantapäillä. Tarkista että polvet ovat jalkaterien suuntaiset ja jalkaterien päällä sekä selkä pysyy suorana. Venytetään selkää rauhassa ja noustaan rauhallisesti takaisin ylös. Toistetaan 20 kertaa.

Liike 8. Lavat liikkeelle.

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on suorilla käsillä vartalon edessä hieman lantiota leveämmällä otteella. Tästä keppi pyöräytetään suorin käsin yläkautta selän taakse ja takaisin. Mitä kapeampi sitä sitä enemmän liike lisää liikkuvuutta. Toistetaan liike 20 kertaa.

Liike 9. Satula selkään hop!

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on suorilla käsillä vartalon edessä leveällä otteella. Tästä nostetaan keppiä vartalon edessä kyynärpäät edellä siihen asti että kulma on 90 astetta. Käännetään keppi niin että kyynärpäät jäävät sen alapuolelle ja työnnetään tästä suorille käsille ylös. Tuodaan keppi samaa tietä alas. Toistoja 20.

Liike 10. Kuuleeko kukaan?

Alkuasennossa seistään lantion levyisessä haara-asennossa ja keppi on suorilla käsillä vartalon edessä leveällä otteella. Keppi saa roikkua vapaasti ja rennosti käsissä. Taivuta vasenta korvaa kohti vasenta olkapäätä ja siirrä samalla keppiä oikealle. Tuo keppi takaisin keskelle ja vaihda venytyksen puolta oikealle, vieden keppiä vasemmalle. Toista  20 kertaa kumpaankin suuntaan.

Postauksen kaikki kuvat Tilves photography. Tsemppiä treeneihin!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: