Top3 jooga-asanaparia ratsastajalle

6 Dec

Olen käynyt joogassa nyt puolisentoista vuotta, kerran viikossa. Aloitin Vinyasa Flow joogalla lukuvuoden verran ja tästä syksystä lähtien olen käynyt Astanga-joogassa. Kokonainen joogaharjoitus kestää vähintää tunnin, yleisimmin noin puolitoista tuntia. Nykyisessä ryhmässäni harjoitus käydään tiiviisti läpi tunnissa, mikä sopii omaan aikatauluuni parhaiten.

Joogatunnin rakenne pysyy samana, ainoastaan asanoiden sisällä tehdään joitakin variaatioita tai vaihdetaan jokin yksittäinen asana toiseen. Alkuun tehdään aina viisi aurinkotervehdys A -sarjaa ja sen jälkeen kolme aurinkotervehdys B -sarjaa. Näillä lämmitellään keho varsinaiseen harjoitukseen. Alla videot kummastakin sarjasta (Surya Namaskara A ja B) ja tässä kohden pitää mainita, että videon esiintyjä on todellinen joogi  – meikäläisen sarjat näyttävät aivan erilaisilta 😀

Ehdotukseni onkin, että oman harjoituksesi aloitat tekemällä aurinkotervehdys-sarjat (5+3). Tervehdysten jälkeen ohjattu harjoitus etenee erilaisiin seisten tehtäviin asanoihin, edeten matolla tehtäviin päättäviin asanoihin ja lopuksi loppurentoutukseen. Lyhyempää kotona tehtävää harjoitusta varten ehdotan tehtäväksi aurinkotervehdysten jälkeen kaksi tasapainoharjoitusta, kaksi avaavaa harjoitusta ja kaksi päättävää asanaa.

Ensimmäisessä tasapainoharjoituksessa (Utthita Hasta Padangusthasana) otetaan kiinni etuvarpaasta ja pyritään ensisijaisesti pitämään selkä suorana, toissijaisesti suoristamaan jalka ja kolmannessa vaiheessa voi pyrkiä kumartamaan ilmassa olevan jalan puoleen. Alkuun riittää, että nostat jalan ilmaan ja pidät varpaasta kiinni (selkä suorana) ja hengität viiden hengityksen ajan kussakin asennossa (molemmilla jaloilla).

Tasapainoliikkeiden välissä voisi tehdä avaavat liikkeet. Ainakin oma kehoni joutuu tasapainoliikkeissa tekemään niin paljon töitä, että jos ne tekee peräkkäin, tulee jälkimmämmäisestä asanasta aina huono.

Avaavat liikkeet ovat ovat tärkeitä ratsastajille, koska ratsastaminen sulkee kehoa. Lonkkia ja yläkroppaa avaavia liikkeitä siis mukaan kaksi, joista alla ensimmäinen, soturi yksi (Virabhadrasana I). Molempiin suuntiin asennossa pysytään viiden hengityksen ajan.

Toisena avaavana harjoituksena sivuojennus suorakulmassa (Utthita Parsvakonasana). Tämä avaa kehoa vielä soturiakin enemmän. Jos et saa kättä lattiaan asti, tässä auttaa joogakuutio tai joku muu koroke käden alle. Ajatus on kuitenkin avata kehoa niin paljon kuin mahdollista. Tässäkin pysytään viiden hengityksen ajan molempiin suuntiin.

Loppuun vielä toinen tasapainoharjoitus eli puoli-lotusasento seisten (eteentaivutuksella) (Ardha Paddha Padmottanasana). Tässä kannattaa alkuun keskittyä pitämään asento seisten ja vasta sen jälkeen kun asento pysyy hyvin, alkaa edes miettiä eteenpäin taivutusta. Asennossa pysytään viiden hengityksen ajan ja toistetaan molemmille jaloille. Itse olen harjoituksessani siinä vaiheessa, että kunhan pysyn pystyssä 😀

Nyt pitäisi kehon olla lämmin ja hyvin auki. Loppuun vielä pari päättävää asanaa, joista ensimmäisenä Yogamudra. Videossa taas edistyneiden versio. Itse olen siinä vaiheessa, että istun puolilotuksessa (videossa koko-lotus eli molemmat jalat toisen päällä), kädet ovat selän takana ja pääsen ehkä puoliväliin eteentaivutuksessa. Eli ei kannata tavoitella tätä videon asentoa heti alkuun, jollet satu olemaan hyvinkin notkea jo valmiiksi.

Viimeisenä loppurentoutus eli kuolleen miehen asento (Savasana). Tämän sanotaan olevan jopa tärkein vaihe koko harjoituksessa. Tavoitteena on saavuttaa syvä rentoutumisen tila. Ohjatussa harjoituksessa varmasti joka kolmas on unen partaalla, joten tämä toimii!

Jooga on itselleni tuonut paljon lisää liikkuvuutta, vaikka ihan älyttömästi sitä tarvitaan lisää. Varsinkin yläkroppa on itselläni kääntynyt todella paljon eteenpäin suppuun, joten avaamista riittää… Hyviä joogaharjoituksia kaikille!

Advertisements

4 Responses to “Top3 jooga-asanaparia ratsastajalle”

  1. Annika December 11, 2018 at 8:30 am #

    Jooga on aivan loistava oheislaji ratsastukselle! 🙂 Itse olen käynyt ihan Yin- joogassa “rauhoittumassa” ja kesällä Vinyasa Fusion- nimisellä tunnilla.
    Lueskelin blogistasi myös vanhoja satulajuttuja. Koska työt painaa päälle enkä enää ehdi lukea pidemmälle, kysyn nyt laiskana että mikä teidän satulatilanne on tällä hetkellä, mikä koulusatula on käytössä? Mainitset vanhoissa postauksissa “lapaläskit”, ovatko nuo laskeneet sopivan satulan myötä? Meillä on tällä hetkellä se tilanne että estesatulan kanssa hevonen liikkuu kaikista iloisimpana ja uutta koulusatulaa haetaan epätoivon vimmalla.

    • TKa December 11, 2018 at 9:15 am #

      Koulusatulana on Prestige Roma ja se oli oikeastaan ainoa mikä sopi! Satulan etuvastinhihnat on pujotettu siiven alta eikä päältä, jolloin lavoille jää vielä enemmän tilaa. Nyt kun satula ei purista lapoja, ei lapoihinkaan muodostu enää samalla tavalla “läskiä”. Hirveän tarkkana saa vaan olla sen kanssa, ettei satula missään vaiheessa tule etupainoiseksi. Silloin helposti taas alkaa puristaa lapoja. Nytkin koulusatulaa taas topataan edestä ylöspäin – puolitoista vuotta se kesti 🙂

      • Annika December 11, 2018 at 10:57 am #

        Kiitos vastauksesta! 🙂 Tuo Roma meillä käväisi ja laitoin siitä kuvat sovittajalle, mutta ei hänen mielestään ollut paras mahdollinen meille. Täälläkin Tottilainen velipoika on hyyyvin herkkä lapojensa kanssa, ja tosiaan sitä lapaläskiä on valitettavasti kertynyt. Mielestäni se on yksi ongelman syy, kun monet koulusatulat oikein “tökkää” juuri siihen.

      • TKa December 11, 2018 at 12:40 pm #

        Mikä Romassa oli sovittajan mielestä epäsopiva? Kuvan perusteella (kävin stalkkaamassa blogissa) selkä on kyllä aika samanlainen kuin Ceellä. Amerigo ei käynyt meille ollenkaan – Cee ei liikkunut sen kanssa yhtään. Se oikein puristui sisään lapoihin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: