Jari Sneck, este- ja puomiharjoituksia kotitreenaukseen

Jo useampia vuosia sitten tuli ostettua Jari Sneckin hajoitusvihkonen omia puomi- ja estetreenejä virkistämään. Ollaankin kavereiden kanssa tehty melko montaa vihkosen harjoituksista joko sellaisenaan tai vähän muokattuina.

Tamperelaisen Jari Sneckin vuosikymmenten kokemuksella niin kilpailukentiltä kuin valmennustilaisuuksistakin laatima, 40 erilaista harjoitusta sisältävä opas kuljettaa ratsastajan ratapiirroksin ja tekstein perusharjoituksista kohti vaativampia tekniikkaharjoituksia eri etäisyyksillä ja estetyypeillä.

Ensimmäiset 22 harjoitusta ovat puomiharjoituksia ravissa ja laukassa. Osassa harjoituksia tehdään siirtymisiä alas-/ylöspäin. Ravipuomiharjoituksissa pidättäydytään pääsääntöisesti kirjoittamattoman säännön mukaisessa kolmessa peräkkäisessä ravipuomissa (turvallisuus!). Ainoastaan yhdessä harjoituksessa, sen sujuessa hyvin, lisätään puomimäärää viiteen peräkkäiseen ravipuomiin. Mutta tämäkin tehdään vasta JOS harjoitus sujuu hyvin ja vain yhdessä harjoituksessa.

Laukkapuomiharjoituksia tehdään yhdellä, kahdella, kolmella, neljällä ja viidellä puomilla. Näissäkin silloin, kun puomimäärä on suurempi, aloitetaan tehtävä ravissa, jotta epäluuloisemmat hevoset saavat varmuuden. Puomeja voidaan nostaa (jos harjoitus sujuu hyvin) kavalettityyppisiksi pystyiksi (max 50 cm) tai innarisarjoilla niin, että joka toinen puomi on nostettu vain toisesta päästä (20 cm korkeudelle). Kavaletiksi nostettuina esteissä tulee olla yksi puomi ylhäällä ja lisäksi maalinjat molemmilla puolilla.

Jokaisessa puomi- ja kavalettiharjoituksessa korostetaan suoruutta, puomien ylittämistä keskeltä, tasaisen tahdin ja rytmin säilyttämistä sekä hallittua kääntymistä ja suoristamista. Lisäksi painotetaan sitä, että vaativampiin tehtäviin voidaan siirtyä vain jos ratsukko on riittävän kokenut.

Harjoitukset 23 – 38 ovat esteharjoituksia. Näissäkin korkeudet pidetään matalina. Kuten Sneck toteaa: ”Ratsukon itseluottamus on vaikea rakentaa, mutta helppo romuttaa.” Tehtävissä suositaan vain yhtä korkeus-/pituusestettä ja muuten apuesteet ovat ristikoita tai pieniä kavaletteja. Lisäksi aina käytetään maalinjoja kavalettien molemmin puolin helpottamaan hevosta.

Esteharjoitus sarjaesteellä (nro 30) todetaan, että ”sarjaväli ei saa olla liian pitkä hevoselle, sarjan väli saa olla ennemmin vähän lyhyt kuin pitkä. Näin hevonen pysyy rohkeampana ja luottavaisempana sarjaestettä kohtaan. Myös hypyn laatu säilyy pyöreämpänä ja parempana.” Ja vielä: ”Mikäli sarjaesteellä käytetään väärää etäisyyttä, saadaan aikaiseksi paljon ongelmia ja jopa vaaratilanteita.” Tähän en voi muuta todeta kuin että KYLLÄ. Itse olen törmännyt liian pitkiin sarjaväleihin todella monta kertaa. Ja sillä ei saada muuta aikaan kuin vahinkoa.

Esteharjoituksissa korostetaan ratsastajan katseen merkitystä kääntymisessä, johtavan ohjan käyttöä, hevosen koordinaatiokyvyn, notkeuden, reaktiokyvyn ja kääntymisen kehittämistä. Muutamassa viimeisessä tehtävässä nostetaan esteitä yli kavalettikorkeuden, mikäli tehtävä sujuu. Tällöin nosto tehdään ratsukon tason mukaan ja silloinkin nostetaan vain niitä esteitä, jotka ovat varsinaisia tehtäviä, ei apuesteitä.

Kaksi vihkosen viimeistä harjoitusta ovat rataesteharjoituksia. Ensimmäinen rataesteharjoitus sujuu näin: 1. Maapuomi, ristikko 2. Okseri, 3. Okseri, 4. Ristikko, 5. Okseri, 6. Pysty. Pystyn jälkeen jäädään laukassa pääty-ympyrälle niin kuin odotettaisiin uutta estetehtävää. Kun laukka on kunnossa, siirrytään käyntiin. Toinen rataesteharjoitus taas kuuluu näin: 1. Pysty, 2. Okseri, 3. Pysty, 4. Pysty, 5. Sarja (pysty-okseri), 6. Okseri. Okserin jälkeen jatketaan suoraan ja vasta ehjän, rytmikkään ja tasapainoisen kaarteen jälkeen siirrytään käyntiin.

Odotettu kakkososakin on ilmestynyt ja siinä on 38 erilaista harjoitusta kuvattuna. Olen tilannut sen jo pitkän aikaa sitten, mutta ilmeisesti siinä on jonkinlaisia toimitusvaikeuksia. Mielenkiinnolla odotan kuitenkin kakkososaa, koska ykkösosasta aika moni harjoitus on jo tehty alkuperäisinä ja/tai varioituina!

Voin suositella tätä ensimmäistä osaa lämpimästi kaikille. Sitäkin taitaa vaan olla melko haastava saada käsiinsä.

Jari Sneck, Puomi- ja esteharjoituksia kotitreenaukseen 1
ISBN: 978-952-67930-0-9

Ps. Postauksen kuvat ovat vanhoja. Harjoituskisoista, valmennuksista, omista treeneistä, missä nyt vaan on satuttu hyppelemään. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

%d bloggers like this: